Critical Thinking – User Results



تاریخ شرکت در آزمون 19 تیر 1401

عزیز نتایج عملکردی شما در مهارت تفکر انتقادی در دو بخش آماری و تحلیلی به صورت جداگانه ارائه شده است. در انتها نیز دوره ها و مسیرهای پیشنهادی مرتبط با این آزمون نیز قرار داده شده است.

برای اینکه بتونی به راحتی نمودارها و جداول گزارش رو ببینی، بهتره گوشی رو به حالت افقی بگیری!

افقی گرفتن گوشی

نمره کل
%42
سطح: متوسط
مهارت تحلیل
%67
سطح: عالی
مهارت ارزیابی
%36
سطح: متوسط
مهارت استنتاج
%36
سطح: متوسط
مهارت استدلال قیاسی
%44
سطح: متوسط
مهارت استدلال استقرایی
%36
سطح: متوسط

مهارت تحلیل

نمره شما: 67%

سطح شما: عالی

فاصله از سطح عالی: [gv_math scope=”form” id=”49″ formula=” 67-66″]% بالاتر

فاصله از سطح ضعیف: [gv_math scope=”form” id=”49″ formula=”67-33″]% بالاتر

67%

معرفی

در گام نخست حل یک مسئله، داده ها دسته بندی نشده اند و به خودی خود نمی توانند گویای چیزی باشند، لذا با تجزیه و تحلیل داده ها، می توان آن ها را به اطلاعات کاربردی تبدیل کرد و به چارچوبی برای حل مسائل و شناسایی راه حل درست یا درست ترین راه حل رسید. به این توانایی، در اصطلاح تحلیل گفته می شود.

روش هایی برای بهبود مهارت تحلیلی

حل مسائل ریاضی

حل مسائل ریاضی یکی از رایج ترین راهها برای بهبود مهارت های تحلیلی است. چراکه ماهیتی کاملا منطقی دارند و مسائل ریاضی به صورتی ساختار یافته اند که اطلاعاتی به ما داده می شود و سپس از ما خواسته می شود که از آن اطلاعات برای حل یک مسئله استفاده کنیم. درنتیجه، مسائل ریاضی یکی از ساده ترین راه ها برای پرورش توانایی تحلیلی هستند.

یک پایگاه دانش بزرگ بسازید

یکی از مهم ترین فعالیت ها در بهبود مهارت های تحلیلی، این است که یک پایگاه دانش قوی برای خودتان بسازید. هرچه بیشتر بیاموزید، بیشتر درمورد دنیا خواهید دانست و درنتیجه ابزارها و اطلاعات بیشتری برای درک و حل مسائل در اختیار خواهید داشت.

زمانی را صرفِ فکر کردن درمورد چیزهای مختلف کنید

یک زمان کافی را صرف این کنید که درمورد مسائل و چیزهای مختلف فکر و تعمق کنید. درواقع، سعی کنید به جای تصمیم گیری های عجولانه و سریع، درمورد مسائل مختلف فکر کنید. فکر کردن درمورد چیزهای مختلف و درنظر گرفتن انواع عوامل به شما کمک می کند که مهارت های حل مسئله و تحلیلی خود را پرورش دهید.

بازی های ذهنی

یکی از بهترین راه ها برای بهبود مهارت های تحلیلی این است که با “بازی های ذهنی” بطور مستقیم این مهارت ها را درگیر کنیم. بازی های ذهنی، بازی هایی هستند که بطور عمیق فکر شما را به چالش کشیده و مهارت های تحلیلی شما را بهبود می دهند.

از خود بپرسید چرا چیزهای مختلف به شیوه ای قرار دارند که می بینیم

فکر کردن درمورد ترتیب طبیعی چیزهای مختلف، یک راه بسیار سودمند برای پرورش مهارت های مشاهده ای و تحلیلی است. با فکر کردن درمورد اینکه چرا چیزهای مختلف به شیوه ای که میبینیم قرار گرفته اند، درک بهتری از دنیا پیدا کرده و خودتان را به چالش می کشید که درمورد مسائل پیچیده فکر کنید.

خودتان را با چیزهای کوچک به چالش بکشید

استفاده روزمره از مهارت هایتان کمک می کند که آن مهارت ها را قوی و تثبیت کرده و اطمینان یابید که در زندگی خصوصی یا حرفه ای، بهترین عملکرد خود را خواهید داشت.

مهارت ارزیابی

نمره شما: 36%

سطح شما: متوسط

فاصله تا سطح عالی: [gv_math scope=”form” id=”49″ formula=”70-36″]% پایین تر

فاصله از سطح ضعیف: [gv_math scope=”form” id=”49″ formula=”36-35″]% بالاتر

36%

معرفی

به معني ارزشيابي اطلاعات براي تعيين قابل اعتماد بودن آنها و ارتباطشان با يك موقيت خاص است. مهارت‌های استدلال ارزشی به ما کمک می کند تا اعتبار منابع اطلاعاتی و ادعاهایی را که مطرح می‌کنند، ارزیابی کنیم. با استفاده از مهارت های ارزشیابی می توانیم درباره کیفیت تحلیل ها، توضیحات، استنباط ها، نظرات، ایده ها، پیشنهادها و تصمیمات قضاوت کنیم.

مهارت استنتاج

نمره شما: 36%

سطح شما: متوسط

فاصله تا سطح عالی: [gv_math scope=”form” id=”49″ formula=”72-36″]% پایین تر

فاصله از سطح ضعیف: [gv_math scope=”form” id=”49″ formula=”36-27″]% بالاتر

36%

معرفی

استنتاج مهارتی است که به افراد کمک می‌کند تا از اطلاعات جمع‌آوری شده نتیجه‌گیری درستی داشته باشند. به عنوان مثال، استنباط یک مکانیک خودرو بر اساس اطلاعاتی که در اختیار دارد، ممکن است این باشد که چه چیزی باعث از کار افتادن موتور خودرو می‌شود. این مفهوم به معنای توانایی تفسیر شواهد به طور مناسب و بدون تعمیم آن به نتیجه های غیرمجاز است.

روشی برای بهبود مهارت استنتاج و نتیجه گیری

برای تقویت مهارت خود در استنتاج به جای نتیجه گیری سریع، به دنبال تمرکز بر حدس زدن‌های آگاهانه باشید. این امر نیاز به زمان دارد تا به دقت به دنبال سرنخ‌های بیشتر (مانند تصاویر، داده‌ها یا گزارش‌ها) باشید که ممکن است به شما در ارزیابی یک موقعیت کمک می‌کنند.

مهارت استدلال

استدلال استقرایی

نمره شما: 36%

سطح شما: متوسط

فاصله تا سطح عالی: [gv_math scope=”form” id=”49″ formula=”70-36″]% پایین تر

فاصله از سطح ضعیف: [gv_math scope=”form” id=”49″ formula=”36-35″]% بالاتر

36%

معرفی

استدلال استقرایی یا منطق استقرایی، نوعی استدلال است که بر اساس نتیجه‌گیری کلی از مجموعه مشاهدات خاص انجام می‌شود. برخی از افراد استدلال استقرایی را منطق “از پایین به بالا” می‌دانند. این نوع استدلال، یک ابزار اساسی در آمار، تحقیقات و احتمالات است. از طرف دیگر، استدلال استقرایی ما را در شناسایی الگوها و تصمیم‌گیری بهتر در محل کار بسیار کمک خواهد کرد.

استدلال قیاسی

نمره شما: 44%

سطح شما: متوسط

فاصله تا سطح عالی: [gv_math scope=”form” id=”49″ formula=”75-44″]% پایین تر

فاصله از سطح ضعیف: [gv_math scope=”form” id=”49″ formula=”44-37″]% بالاتر

44%

معرفی

استدلال قیاسی دقیقا نقطه مقابل استدلال استقرایی است. در این روش مسیر استدلال از کل به جزء است. به عبارتی از احکام کلی نتایج جزئی گرفته می‌شود. مثلا اگر بگوییم مارها دست و پا ندارند و بوآ یک نوع مار است. نتیجه می‌گیریم که بوآ هم دست و پا ندارد. این نمونه‌ای از روند یک روش استدلال قیاسی است.

روش هایی برای بهبود مهارت استدلال

قدرت استدلال جزو توانایی های شناختی سطح بالا است. تقویت آن برای همه ی افراد در همه ی ابعاد زندگی، مفید و موثر است. افزایش این توانمندی از زمان کودکی، از اهمیت بالایی برخوردار است. سالمندان نیز گروهی هستند که بسیار در معرض از دست دادن توانایی های شناختی هستند. می بایست بطور منظم از برنامه های پیشگیرانه و متناسب برای ذهن استفاده کنند تا از بیماری هایی همچون بیماری آلزایمر پیشگیری کنند.
تقویت قدرت استدلال نیز همچون سایر مهارت های شناختی مانند مهارت حل مسئله، مهارت تصمیم گیری و… نیازمند آموزش تخصصی است. که می توانید با شرکت در دوره های آموزشی و استفاده از تمرین های زیر آن را بهبود ببخشید.

مدام چیزهای جدید امتحان کنید

یکی از راه‌های مهم برای بهترشدن قدرت استدلال، امتحان‌کردن چیزهای جدیدی است که نیاز به تمرین و انگیزش دارند. با خودتان قرار بگذارید به‌طور منظم سرگرمی‌ها و فعالیت‌های تازه‌ای امتحان کنید.

  • فعالیت‌هایی انتخاب کنید که با یکدیگر متفاوت‌ باشند. اگر ذاتا به فعالیت‌های بیرون از خانه گرایش دارید و به‌عنوان‌مثال همیشه پیاده‌روی می‌کنید، به‌جای اضافه‌کردن دویدن در هوای آزاد، یادگیری قلاب‌دوزی را به برنامه‌هایتان اضافه کنید. اگر فنی هستید و همیشه به‌قول‌معروف «دست‌به‌آچار»، این‌بار سعی کنید در زمان بیکاری جدول حل کنید.
  • اگر می‌توانید، در کلاس‌های آموزشی ثبت‌نام کنید. کلاس سفالگری یا شعر می‌تواند راه خوبی برای به‌چالش‌کشیدن ذهن‌تان و تشویق شما به انجام کارهای جدید باشد.
ورزش کنید

تمرین فیزیکی بر حافظه و تفکر شما اثر می‌گذارد. تحقیقات زیادی نشان داده‌اند قسمتی از مغز که وظیفه‌ی تفکر و استدلال را به‌عهده دارد، در افرادی که به‌طور منظم ورزش می‌کنند، بزرگ‌تر است. ورزش همچنین از استرس و اضطراب می‌کاهد و به شما کمک می‌کند روحیه‌ی بهتری داشته باشید تا راحت‌تر بتوانید تمرکز کنید و بیاموزید. سعی کنید به برنامه‌ی روزانه‌ی خودتان تمرین‌های فیزیکی اضافه کنید. محققان، مطمئن نیستند که کدام نوع ورزش برای هدایت ما به ‌سمت بهبود مهارت تفکر منتقدانه بهتر است، با وجود این، برخی تحقیقات نشان می‌دهند ورزش‌های هوازی بیشترین کمک را به تحریک ذهنی می‌کنند.

خاطره‌ نویسی کنید

نوشتن در دفتر خاطرات می‌تواند به پرورش تفکر منتقدانه کمک کند. این کار غیر از اینکه کمک می‌کند بتوانید به روزهای گذشته‌تان نگاهی بیندازید، شما را به تأمل و اندیشه تشویق می‌کند.

  • نوشتن، کوششی پرجنب‌وجوش است؛ شما را مجبور می‌کند افکارتان را بسط بدهید و در آنها کاوش کنید. داشتن دفتر خاطراتی که جزئیات روزهایتان، احساساتتان و افکار روزمره‌تان در آن ثبت شده باشد، می‌تواند از شما انسانی خویشتن‌نگر و آگاه بسازد و به‌سمت داشتن قدرت استدلالِ قوی هدایتتان کند.
  • هر روز برای نوشتن زمان بگذارید. همان‌طور که زمان مشخصی را به مسواک‌زدن، حمام‌کردن و صرف غذا اختصاص می‌دهید، نوشتن را هم به برنامه‌ی روزانه اضافه کنید. برای اینکه زمان نوشتن از یادتان نرود، آن را به بعد از انجام کاری موکول کنید که هر روز آن را انجام می‌دهید؛ با این روش همیشه به یاد می‌آورید که مثلا بعد از صرف شام زمان نوشتن در دفتر خاطرات است.
داستان بخوانید

به‌طورکلی هر نوع مطالعه‌ برای بهبود تفکر منتقدانه مفید است. بااین‌وجود، خواندن داستان به شما اجازه می‌دهد احساس راحتی بیشتری با تردید و ابهام کنید. این موضوع می‌تواند شما را به‌سمت تفکر پیچیده و خلاقیت راهنمایی کند.

  • وقتی داستان می‌خوانید، به‌خاطر تمرکزتان بر شخصیت داستان، وادار می‌شوید درمورد دیدگاه‌های دیگر درک بهتری داشته باشید. این احتمالا به شما کمک کند با جوامع، اعتقادات و مجموعه‌مهارت‌های اطرافیانتان هماهنگ شوید. برای مثال، می‌شود گفت شما در استدلال با اطرافیانتان موفق خواهید بود، به‌خاطر اینکه ظرفیت درک زیادی خواهید داشت.
  • تفکر سیاه‌وسفید هم، با خواندن داستان کمتر می‌شود. کسانی که مداوم داستان می‌خوانند، ممکن است الگوهای تفکر پیچیده داشته باشند، چراکه قابلیت هدایت و قبول ابهام در موقعیت‌های مختلف را دارند.
بازی‌هایی کنید که نیاز به استدلال دارند

بازی‌های مختلفی هستند که به استدلال شما نیاز دارند. بازی‌های راهبردی، بازی‌هایی مانند شطرنج، و بازی‌های کلمه‌ای، همه به قدرت استدلال شما می‌افزایند.

  • شطرنج و چِکِرز (Checkers) به استدلال نیاز دارند. به فکر عضویت در باشگاه شطرنج باشید یا خودتان انجمنی تشکیل دهید.
  • گذشته‌ازاین‌ها، بازی‌هایی در نظر بگیرید که به‌تنهایی هم می‌توانید مشغولشان شوید. مکعب روبیک بخرید و سعی کنید حلش کنید.
خلق کنید

اجبار خود به خلق اثر به‌طور منظم، می‌تواند قدرت استدلال شما را بیشتر کند. حتما نیاز نیست که در کار خلاقانه‌ای ماهر باشید؛ اجبار ذهن به امتحان‌کردنِ چیزهای جدید می‌تواند قدرت استدلال را بالا ببرد. سعی کنید سازی یاد بگیرید، نقاشی بکشید، شعر بگویید یا آهنگ بسازید.

مسیرهای پیشنهادی


همچنین برای شناخت بیشتر خودت میتونی در تست هوش هیجانی بار-آن شرکت کنی!



دوره های آموزشی

میخوای درمورد دوره ها بیشتر بدونی؟



آزمون های تخصصی

چقدر مهارت هات رو میشناسی؟