تست نئو

این محتوا را به اشتراک بگذارید

تست نئو چیست؟

یکی از آزمون های معتبر و پرکاربرد شخصیت شناسی، آزمون نئو است که بر پایۀ مدل پنج عاملی شخصیت (Big 5) تنظیم شده است.این مدل پنج عاملی حاصل سال‌ها تحقیق در زمینۀ روانشناسی شخصیت صفاتی است و در تصمیم گیری ها به ما بسیار کمک می کند.

با انجام آزمون نئو، به پنج عامل اصلی شخصیت امتیاز داده میشود. در نتایج تست نئو، صفات به صورت طیف نشان داده میشه و مشابه دسته‌بندی‌هایی به سبک MBTI نیست . این موضوع، دقت و صحت نتایج تست نئو رو بالا میبره ولی استفادۀ فردی از اطلاعات را ممکن است سخت تر کند.

آزمون نئو کاربرد گسترده‌ای در زمینه‌های فردی، شغلی، سازمانی و تحلیل رفتار گروه‌های انسانی دارد و از  اعتبار و دقت بالایی برخوردار است. ممکنه انجام و بررسی نتایج زمان زیادی بخواهد اما اگر با حوصله و با دقت به این سوالات پاسخ دهید می توانید نتایجی کاملا بی طرفانه و دقیق را در اختیار بگیرید و در ساختن مسیر کسب و کار و زندگی و همچنین تصمیم گیری های خود از آن بهره بگیرید.

تاریخچه مدل پنج عاملی شخصیت Big 5 !

مدل پنج عاملی شخصیت در طول سال‌ها پژوهش روانشناسان صفاتی به دست آمده و هر چند آزمون نئو رو رابرت مک‌کری و پال کاستا ابداع کردند ولی پژوهشگران زیادی در روند تدوین این مدل و آزمودن اعتبار اون فعالیت داشتند.

آزمون نئو کی شروع شد!

نسخۀ اولیۀ تست نئو در سال ۱۹۷۸ در کتاب مک‌کری و کاستا منتشر شد و بعد از اون سه بار بازنگری شد. از آن زمان تا الان نسخه‌های مختلفی از این تست تهیه شده است. در سایت‌های مختلف هم می توانید نمونه های مختلف آن را پیدا کنید.

تست NEO PI-R علاوه بر سنجش پنج عامل اصلی شخصیت، در هر عامل، شش صفت رو بررسی میکنه. این تست ۲۴۰ سوال داره و نسخۀ کوتاه‌شدۀ آن به نام NEO-FFI فقط ۶۰ سوال داره و فقط پنج عامل اصلی شخصیت رو امتیازدهی میکنه که خب با توجه به تعداد سوالات کمتر ممکنه برای افرادی که وقت زیادی ندارند بهتر باشه!

نتایج تست شخصیت شناسی نئو چه ارزشی دارند؟

در مدل پنج عاملی شخصیت، هزاران صفت شخصیتی انسان در پنج عامل اصلی جمع شده که هر عامل، شش زیرمجموعه داره: پنج عامل اصلی شخصیت شامل روان‌رنجوری یا نوروتیک بودن (N)، برون‌گرایی (E)، اشتیاق به تجربه های جدید(O)، موافق بودن و یا تطبیق پذیری (A) و مسئولیت پذیری (C) هستند.

برونگرایی و درونگرایی در مدل پنج عاملی شخصیت چطور مشخص می شود؟

برونگرایی (E) در آزمون نئو با معنای متداول برونگرایی متفاوت است و با شش صفت سنجیده میشه که شامل فعال بودن، قاطعیت داشتن، شاد بودن، هیجان‌طلبی، علاقمندی به مردم و پرحرف بودن میشود. ممکنه یک فرد در چندتا از این شش صفت امتیاز بالا و در بقیه امتیاز پایینی را کسب کند ولی نهایتا میانگین امتیازات این شش صفت، امتیاز برونگرایی در تست شخصیت شناسی نئو رو مشخص میکنه. هر چند که همبستگی و ارتباطی بین درونگرایی در مدل پنج عاملی شخصیت و تست‌های دیگۀ شخصیت‌شناسی مثل  MBTI  وجود داره ولی نمیشه اونها رو مانند هم و یکسان در نظر گرفت.

امتیاز بالا در نوروتیک بودن (N)، یک خصوصیت منفیه؟

از اصطلاحات نوروتیک بودن، روان‌رنجوری، تهییج‌پذیری و بی‌ثباتی عاطفی برای تعریف عامل N در مدل پنج عاملی شخصیت استفاده میکنند. نوروتیک بودن به معنای داشتن زمینه و آمادگی برای تجربۀ عواطف منفی مثل ترس، غم، دستپاچگی و عصبانیت می باشد. شش صفت مرتبط به نوروتیک بودن شامل عصبانیت، اضطراب، افسردگی، عدم خویشتن‌داری، حساس بودن به خود و آسیب‌پذیری در شرایط سخت است. هر کدام از این صفات با یک سری از اختلالات روانی مثل افسردگی، اضطراب و اضطراب اجتماعی در ارتباط می باشد.

البته تست نئو یک تست شناسایی اختلالات روانی نیست و ارزش بالینی نداره و انجام این تست‌ بدون حضور یک روانشناس اعتبار چندانی برای تشخیص اختلالات روانی ندارد ولی اگه تست رو با دقت انجام داده باشید و در یکی از شش صفت مثلا اضطراب، امتیاز بسیار بالایی به دست بیاد، بهتر است با روانشناس مشورت کنید و بیشتر بر روی خودتان وقت بگذارید.

صفات در روانشناسی شخصیت صفاتی، در حدود ۴۰ تا ۶۰ درصد ارثیه و بقیه تحت تاثیر محیط و تربیته که این مقدار برای هر کدام از صفات متغیر است. در مدل پنج عاملی شخصیت مقدار هر کدام از صفات قابل تغییره و حتی با بالا رفتن سن، برونگرایی و نوروتیک بودن کاهش یافته و موافق بودن و وظیفه‌شناسی افزایش پیدا میکند. بنابراین صفات مربوط به نوروتیک بودن هم قابل کنترل و بهبود خواد بود.

کاربرد نتایج تست نئو چیست؟

کاربردهای حال حاضر آزمون نئو و تحقیقاتی که روی اون انجام میشه بسیار گسترده ا‌ست ولی برای استفادۀ شخصی ما، مهم‌ترین کاربرد این تست در شناختن نقاط قوت و ضعف شخصیتی می باشد. مدل پنج عاملی شخصیت بر صفات به عنوان «گرایش‌های نسبتا ثابت در واکنش نشان دادن به موقعیت‌ها» تاکید داره و میشه گفت در هنگام دیدن نتایج تست شخصیت شناسی نئو با آنالیزی از صفات شخصیتیمون روبرو هستیم و می‌توانیم واکنش خودمون در شرایط مختلف رو پیش‌بینی کنیم که این میتونه استفاده‌های زیادی برای ما داشته باشد.

تاثیر آزمون نئو در مسیر شغلی چیست؟

نتایج تست شخصیت شناسی نئو مثل تست‌های شخصیت‌شناسی دیسک و MBTI افراد رو در دسته‌های مشخصی قرار نمیده و به توصیف تیپ‌های شخصیتی نمی‌پردازه بلکه صفات اصلی شخصیت هر فرد رو امتیازدهی میکند. به این صورت میشه گفت تست نئو به ما شغل مشخصی رو پیشنهاد نمیده و به طور غیرمستقیم میشه از نتایجش در یافتن شغل مناسب استفاده کرد.

پیشنهاد بتاتیک به شما:

      • انجام این تست و بررسی نتایج به صورت کاملا رایگان در اختیار شما قرار گرفته است، لطفا در زمان مناسب و با حوصله و دقت بالا در پاسخ دادن سوالات به کسب نتایج بهتر کمک کنید.

      • مطابق با تجربه و درکی که از شخصیت و رفتار خود دارید به سوالات آزمون نئو پاسخ دهید. سعی کنید با دید مثبت نگر ولی واقع گرا به سوالات پاسخ دهید.

      • آزمون نئو با 60 سوال را در مدت زمان 15 دقیقه می توانید همین حالا رایگان امتحان کنید!
      • جهت شرکت در آزمون ابتدا باید در پلتفرم هدایت شغلی بتاتیک ثبت نام کنید.

    ثبت نام رایگان و شروع آزمون

    پلتفرم هوشمند هدایت شغلی

    AI-Powered Career Coach Platform

    هر آنچه که برای موفقیت در مسیر شغلی به آن نیاز دارید، در این پلتفرم برای شما فراهم شده! فرقی نداره اول راه هستید یا میانه آن، فقط کافیه آستین بالا بزنید و شروع کنید!

    درباره بتاتیک

    بتاتیک یک پلتفرم هوشمند مهارت سنجی است که به کاربران و کسب و کارها کمک می کند تا با استفاده از تکنولوژی هوش مصنوعی، مهارت ها، توانایی ها، نقاط قوت و نقاط ضعف خود را به خوبی شناسایی کرده تا با کمترین زمان و بالاترین دقت، مسیر توسعه حرفه ای خود را در پیش بگیرند.

    logo-samandehi