رزومه نویسی اصولی و هر آنچه باید در مورد آن بدانید

رزومه نویسی حرفه ای و اصولی

این محتوا را به اشتراک بگذارید

آیا به دنبال شغل جدید می گردید؟ یا به دنبال ارتقای شغلی خود هستید؟ در هر صورت، نوشتن رزومه ای قوی اولین قدم برای رسیدن به اهدافتان است. همچنین رزومه اولین چیزی است که کارفرما از شما میبیند پس باید به صورتی تاثیر گذار آن را بنویسید. حتما تا کنون با این چالش مواجه شدید که چطور یک رزومه خوب بنویسم. در این مقاله قرار است درباره بخش های مهم رزومه و اصول رزومه نویسی صحبت کنیم.

رزومه چیست و چگونه رزومه اصولی بنویسیم؟

رزومه چیست؟

رزومه مدرکی است که برای تقاضای یک شغل به کارفرما ارائه می شود. معمولا ما عبارت رزومه نویسی را از کسانی شنیده ایم که به دنبال کار می گردند. اما آیا همه ی کاربرد ها و استفاده های رزومه نویسی مثل هم هستند؟ پاسخ این سوال منفی است. زیرا یک رزومه میتواند هدف های متفاوتی داشته باشد. به عنوان نمونه رزومه ای که یک فرد برای دوره کارآموزی می نویسد با رزومه شخصی که در یک موقعیت شغلی درخواست استخدام دارد متفاوت است. 

چرا نوشتن یک رزومه اصولی مهم است؟

رزومه نویسی اولین قدم برای درخواست یک شغل می باشد. همچنین اولین چیزی است که کارفرما قبل از شروع کار از شما می بیند و با توجه به آن صلاحیت شما برای عنوان شغلی را می سنجد. پس رزومه ای که می نویسید باید به گونه ای باشد تا کارفرما حتی قبل از ملاقات حضوری دید درستی از مهارت ها، توانایی ها و تجربه های گذشته شما بدست آورد.

رزومه اصولی چه ویژگی هایی دارد؟

رزومه خوب و اصولی چه ویژگی هایی دارد؟

یک رزومه خوب باید به گونه ای باشد تا کارفرما را متقاعد کند که شما برای عنوان شغلی مورد نظر فرد مناسبی هستید. رزومه هر شخص منحصر به فرد است و با افراد دیگر متفاوت است. به عنوان مثال شخصی که برای عنوان شغلی طراح گرافیک درخواست کار میدهد با رزومه یک برنامه نویس متفاوت است. برای طراح گرافیک نوشتن رزومه اصولی به طوری که توانایی های او را در طراحی نمایش دهد دارای اهمیت بالایی است. یعنی طراح گرافیک باید از مهارت های خود استفاده کند و رزومه ای با طراحی منحصر به فرد خودش که تمام اصول در آن رعایت شده است بنویسد، تا بتواند بخشی از توانایی هایش را به کارفرما نشان دهد. 

نکات کلیدی که باید در نوشتن یک رزومه اصولی به آنها دقت کنیم چیست؟

در ابتدا به طول رزومه ای که می نویسید دقت کنید. رزومه شما نباید خیلی کوتاه یا خیلی طولانی باشد. در رزومه های بسیار کوتاه برخی از موارد مورد توجه کارفرمایان نوشته نشده یا کمتر به آنها پرداخته شده که این یکی از نکات منفی می باشد که در نظر کارفرما اثر می گذارد. از طرفی هم نوشتن رزومه طولانی باعث دیده نشدن موارد پر اهمیت تر شده و باعث می شود کارفرما آن را کامل نخواند.

یک رزومه اصولی چه بخش هایی دارد؟

در این بخش به ساختار صحیح یک رزومه اصولی می پردازیم. هر رزومه از 8 بخش کلیدی تشکیل شده است. هر کدام از این بخش ها شامل پر اهمیت ترین اطلاعات مورد نظر یک کارفرما می باشد. بخش های کلیدی آن عبارتند از:

1. بخش اطلاعات فردی و تماس

2. درباره ی من

3. مهارت ها

4. سوابق شغلی

5. سوابق تحصیلی

6. علایق

7. نمونه کارها، گواهینامه ها و افتخارات

8. شبکه های اجتماعی

ترتیب نوشتن برخی از این موارد در هر رزومه می تواند متفاوت باشد، که این تفاوت به سبک رزومه ای که می نویسیم بستگی دارد. 

1. بخش اطلاعات فردی و تماس:

این بخش شامل اطلاعاتی است که کارفرما در برخورد اول باید از شخص متقاضی بداند. که شامل نام و نام خانوادگی، شهر محل سکونت، شماره تماس و …

2. بخش درباره من:

در این قسمت به جای نوشتن یک پاراگراف می توانید از یک جمله قدرتمند استفاده کنید که به طور خلاصه شما را به عنوان گزینه ای مناسب برای عنوان شغلی مورد نظر معرفی کند. هدف اصلی این بخش پاسخ به سوال “چرا من گزینه مناسبی برای این شغل هستم؟” می باشد.

3. مهارت ها:

در اینجا شما توانایی های تخصصی و مهارت های نرم خود را که در موقعیت شغلی مورد نظر لازم است می نویسید. تا کارفرما شایستگی شما برای آن شغل را، راحت تر بسنجد. از نوشتن مهارت های غیر مرتبط یا مهارت های عمومی در این بخش خودداری کنید. برای آشنایی بیشتر با مهارت های نرم می توانید به مقاله “چرا مهارت های نرم، نیاز اصلی کسب و کار ها در آینده است؟” مراجعه کنید.

4. سوابق شغلی:

اگر تا به حال تجربه کاری یکسان با آن شغل را در جای دیگری داشته اید یا مشاغل نزدیک به آن را تجربه کرده اید در این بخش ذکر کنید. همچنین می توانید به دستاورد های خود در هر شغل اشاره کنید. این نکته را در نظر بگیرید که اگر رزومه ای که می نویسید برای کارآموزی است، باید به جای این بخش دوره های مهارتی یا کارآموزی که گذرانده اید را قرار دهید.

5. سوابق تحصیلی:

برای این بخش به طور مختصر به اطلاعاتی مثل میزان تحصیلات، رشته تحصیلی، وضعیت تحصیل و دانشگاه محل تحصیل خود اشاره کنید.

 
6. علایق:

در این قسمت از رزومه باید علت علاقه و تمایل خود به موقعیت شغلی مورد نظر را به صورتی مناسب که نه خیلی صمیمی باشد و نه خیلی رسمی به طور خلاصه توضیح دهید. همچنین فقط علایقی را لیست کنید که به نوعی با شغل مورد نظر مرتبط هستند.

7. نمونه کارها، گواهینامه ها و افتخارات:

بسته به تجربه های شغلی گذشته می توانید تصمیم بگیرید که این بخش را در رزومه خود قرار دهید یا خیر. توجه داشته باشید که نمونه کارها، گواهینامه ها و افتخاراتی را که مرتبط با شغل مورد نظر هستند لیست کنید. برای مثال اگر متقاضی شغل برنامه نویسی در یک شرکت هستید و در گذشته پروژه برنامه نویسی انجام داده اید می توانید در این بخش به آنها اشاره کنید.

8. شبکه های اجتماعی:

در قسمت شبکه های اجتماعی شما می توانید لینک حساب شبکه های اجتماعی حرفه ای خود را اضافه کنید. این کار به کارفرما این اجازه را می دهد تا با دنبال کردن صفحات اجتماعی شما از فعالیت ها و مهارت هایتان آگاه شود. البته توجه کنید که این صفحات باید حاوی محتوای مناسب و حرفه ای مرتبط با مهارت های کاری شما باشند. از قرار دادن صفحات شخصی خود با محتوای نا مرتبط به موقعیت شغلی خودداری کنید.

آیا باید همه مهارت هایی که داریم را در رزومه خود بنویسیم؟

در یک رزومه خوب لازم نیست یک لیست بلند از مهارت های خود درست کنیم. نوشتن مهارت های مرتبط و مورد نیاز شغل مورد نظر در رزومه کافی است. نوشتن مهارت های غیر مرتبط با عنوان شغلی در رزومه لزومی ندارد و بیشتر باعث پراکندگی و سردرگمی خواننده آن می شود. اگر هنوز با مهارت ها و استعداد شغلی خود آشنا نیستید می توانید به مقاله “چطور استعداد شغلی خود را ارزیابی کنیم؟” سر بزنید.

رزومه ها چه سبک هایی دارند؟

قالب های متفاوت و متنوعی برای یک رزومه وجود دارد که هر فرد با توجه به موقعیت شغلی و هدفش انتخاب می کند که رزومه اش را بر اساس کدام سبک بنویسد. سبک های مختلف رزومه ها به صورت زیر هستند:

1. سری زمانی(Chronological Resume)

2. عملکردی(Functional Resume)

3. هدفمند(Targeted Resume)

4. خلاقانه(Creative Resume)

5. آنلاین(Online Resume)

6. آکادمیک(Academic Resume)

سبک های مختلف برای نوشتن یک رزومه

چرا شناخت سبک های رزومه نویسی اهمیت دارد؟

سبک انتخابی برای رزومه نویسی به هدف شما از نوشتن رزومه بستگی دارد. صبر کنید تا با یک مثال این اهمیت را نشان دهیم.  شخصی را فرض کنید که به ترتیب تجربه شغلی به عنوان حسابرس، حسابرس ارشد، حسابرس داخلی، مدیر مالی را دارد و اکنون می خواهد برای موقعیت شغلی سرپرست مالی رزومه بنویسد. با توجه به تجربه های این فرد بهترین سبک رزومه نویسی برای او سبک سری زمانی می باشد. زیرا او بعد از تجربه هر کدام از عناوین شغلی قبلی ترقی کرده و به شغلی با درآمد و پرستیژ کاری بهتری رسیده است. اکنون نیز به دنبال ارتقا خود می باشد.

رزومه نویسی به سبک سری زمانی

با توجه به مثال بالا به طور محسوس با سبک سری زمانی آشنا شدید. همچنین دانستید که این سبک رزومه نویسی مناسب افرادی با سابقه کاری منظم در یک حوزه مشخص می باشد. در این رزومه تجربه های شغلی فرد با ترتیب زمانی نوشته می شود تا روند پیشرفت قدم به قدم او را اثبات کند.

برخی از اشتباهات رایج در نوشتن رزومه که باید به آنها توجه کرد:

قرار ندادن عکس در رزومه

عدم توجه به طول جملات و اندازه بند ها

نوشتن مهارت های نامرتبط با عنوان شغلی مورد نظر

استفاده از فونت های غیر رسمی و ناخوانا

نوشتن رزومه به صورت دستی

استفاده از سایز برگه غیر از A4

تا خوردن برگه رزومه

ذخیره کردن فایل رزومه با فرمت های غیرمعمول 

تفاوت رزومه کاری با رزومه کارآموزی چیست؟

یکی از اساسی ترین تفاوت های رزومه کاری با رزومه کارآموزی هدف و محتوای آن است. در رزومه کاری هدف اصلی جلب نظر کارفرما برای استخدام در یک موقعیت شغلی می باشد. در حالی که رزومه کارآموزی بیشتر برای نشان دادن تجربیات و مهارت های کسب شده در دوره های آموزشی و تحصیلی، مورد استفاده قرار می گیرد. علاوه بر اینها رزومه کارآموزی شامل اطلاعاتی مثل نام دوره های تحصیلی، مهارتی و تجربه های کارآموزی گذرانده شده است. در صورتی که رزومه کاری شامل اطلاعاتی مثل سوابق شغلی، دستاوردهای حرفه ای و مهارت های شغلی یک فرد می باشد.

روزمه آنلاین چیست؟

امروزه رزومه آنلاین به عنوان یک ابزار حیاتی در دنیای کاری، نقش مهمی در فرآیند کاریابی و ارتباط با کارفرمایان دارد. این نوع رزومه به صورت یک صفحه وب یا پروفایل آنلاین ایجاد می شود. یعنی مانند رزومه های دیگر همان ساختار اصولی و بخش های مهم یک رزومه کاری را دارد و شامل اطلاعاتی از جمله تجربیات کاری، تحصیلات، مهارت ها و … می باشد.

مزیت های یک رزومه آنلاین چیست؟

رزومه آنلاین چه مزیت هایی دارد؟

یکی از ویژگی های مهم رزومه آنلاین، قابلیت به روزرسانی آسان و مداوم آن است. زیرا به فرد این امکان را می دهد تا همواره اطلاعات خود را به روز نگه دارد. همچنین تجربیات بعدی خود یا مهارت های جدیدش را به آن اضافه کند. از مزیت های دیگر رزومه آنلاین می توان به دسترسی سریع و آسان به اطلاعات فرد، قابلیت اشتراک گذاری با کارفرما از طریق ایمیل یا لینک اشاره کرد. علاوه بر این رزومه آنلاین به شما امکان ایجاد لینک های متعدد به صفحات اجتماعی و وبسایت های شخصی را می دهد. به طور کلی می توانید هویت حرفه ای و مهارت های خود را به بهترین شکل به نمایش بگذارید.

چرا سایت های رزومه سازی در ده دقیقه مناسب نیستند؟

سایت های رزومه نویسی آنلاین فقط دارای برخی از سبک های رایج هستند. که این برای برخی از موقعیت های شغلی مثل طراح گرافیک مناسب نیست. زیرا یک طراح گرافیک می تواند از مهارت های خود در طراحی استفاده کند و رزومه ای تاثیر گذار بنویسد تا هم مهارت خود را به کارفرما نشان دهد و هم اینکه اطلاعات مورد نظر را به او داده باشد.

چرا رزومه هر شخص منحصر به فرد است؟

علاوه بر وجود تفاوت در سبک رزومه ها که به موقعیت شغلی مورد نظر مرتبط بود، رزومه دو نفر با سبک یکسان هم کاملا شبیه نیست. زیرا استعداد شغلی، ویژگی های فردی، توانایی ها و مهارت های افراد با هم متفاوت است. به عنوان نمونه اگر دو نفر رزومه ای هدفمند برای موقعیت شغلی برنامه نویسی یک شرکت نوشته باشند، باز هم نمی توان گفت دو رزومه نوشته شده تماما مثل هم هستند. ممکن است تجربه یکی از آنها بیشتر باشد یا هر کدام به زبان برنامه نویسی متفاوتی مسلط باشند.

سخن نهایی

اگر تا حالا بعد فرستادن رزومه دعوت به مصاحبه نشدید بدون شک در یکی از نکات گفته شده در این مقاله کوتاهی کرده اید. پس الان زمان آن رسیده که با یک بازنگری اصولی دوباره شروع کنید و رزومه خودتان را با در نظر گرفتن اصول رزومه نویسی از اول بنویسید. در پلتفرم بتاتیک ما به کمک هوش مصنوعی ابزاری طراحی کرده ایم که با استفاده از آن می توانید رزومه حرفه ای خود را بنویسید. با استفاده از این ابزار می توانید رزومه خود را در سبک متناسب با موقعیت شغلی و به صورت اصولی طراحی کنید. در همه این مراحل مربی شغلی در کنار شماست تا روند کارهای شما را پیگیری کند.

 

پلتفرم هوشمند هدایت شغلی

AI-Powered Career Coach Platform

هر آنچه که برای موفقیت در مسیر شغلی به آن نیاز دارید، در این پلتفرم برای شما فراهم شده! فرقی نداره اول راه هستید یا میانه آن، فقط کافیه آستین بالا بزنید و شروع کنید!

درباره بتاتیک

بتاتیک یک پلتفرم هوشمند مهارت سنجی است که به کاربران و کسب و کارها کمک می کند تا با استفاده از تکنولوژی هوش مصنوعی، مهارت ها، توانایی ها، نقاط قوت و نقاط ضعف خود را به خوبی شناسایی کرده تا با کمترین زمان و بالاترین دقت، مسیر توسعه حرفه ای خود را در پیش بگیرند.

logo-samandehi