تاثیر و نقش خانواده در مسیر استعدادیابی

تاثیر خانواده در استعدادیابی

این محتوا را به اشتراک بگذارید

مساله استعدادیابی و مهارت‌سنجی کودکان و نوجوانان باید یکی از دغدغه‌های اصلی خانواده‌ها باشد، چرا که با اطلاع از استعدادهای کودک، می‌توان یک مسیر عالی را از همان کودکی برای او در نظر گرفت و بعدها اثرات آن را به وضوح دید.

شاید برایتان سوال باشد که چگونه می‌توانید از استعدادیابی و مهارت‌سنجی، موثر استفاده کنید، پاسخ خیلی ساده است، وقتی از استعداد و مهارت کودک خود اطلاع داشته باشید، می‌توانید کودک خود را در کلاس‌های فوق‌برنامه متناسب با استعدادش ثبت‌نام کنید. بعدها نیز در مسیر هدایت تحصیلی و انتخاب رشته به مشکل برنمی‌خورید و چالشی در آینده نخواهید داشت، بنابراین از اهمیت مساله استعدادیابی غافل نشوید.

در مطلب با تست استعدادیابی هوشمندانه راه خود را پیدا کنید، سعی کردیم در خصوص انواع تست‌ های استعدادیابی و این که استعدادیابی چیست، اطلاعات کاملی ارائه دهیم. اما در این مطلب قصد داریم به پاسخ این سوال بپردازیم که خانواده‌ها چگونه می‌توانند در مسیر استعدادیابی به کودک خود کمک کنند؟ بنابراین برای دریافت پاسخ این سوال تا انتهای مطلب همراه ما باشید.

فهرست مطالب

استعدادیابی!

استعدادیابی و مهارت‌سنجی توسط خانواده چه ضرورتی دارد؟

قبل از پرداختن به راهکارها برای شناسایی استعدادها و مهارت‌های فرزند خود، بهتر است ابتدا بدانید که این موضوع چه اهمیتی دارد؟ شناسایی عمیق فرزند از چیزی که فکر می‌کنید، بااهمیت‌تر است.

در مسیر کشف استعدادها هر اندازه بتوانید بیشتر با کودک خود ارتباط برقرار کنید، در شناسایی استعدادهای پنهان بهتر عمل می‌کنید و اثرات این ارتباط موثر را در آینده شاهد خواهید بود.

اگر فردی از همان سنین پایین در مسیر درستی قرار بگیرد، در آینده کمتر احساس سردرگمی و کلافگی دارد. این که بدانید کودک از همان سنین پایین در چه کاری مهارت دارد و به چه کارهایی بیشتر علاقه نشان می‌دهد، بستر مناسب برای رشد را در اختیار او قرار می‌دهید و نتیجه این می‌شود که فرزندی راضی و خوشحال در آینده خواهید داشت.

بنابراین شناسایی استعدادهای کودکان از اهمیت بالایی برخوردار است، سعی کنید استعدادهای کودک خود را پیدا کنید، به رسمیت بشناسید و راهی برای تقویت آن‌ها پیدا کنید، چرا که در صورت عدم توجه، استعدادهای کودک از بین می‌رود و در آینده مشکلات قابل توجهی خواهد داشت.

شناسایی استعدادها توسط خانواده

بیشتر خانواده‌ها وقتی حرف از استعداد و مهارت می‌شود، به این فکر می‌کنند که استعداد و مهارت تنها به صرف آوردن نمره‌های عالی در درس‌های مختلف مثل ریاضی و علوم است، در صورتی که اصلا اینطور نیست.

اگر می‌خواهید کودکی تحویل جامعه دهید که در آینده به فرد موفقی تبدیل شود، بهتر است بدانید که تنها باید استعداد و مهارت او را کشف کنید و بستری را برای او فراهم کنید تا بتواند، این استعداد و مهارت را پرورش دهد.

در حقیقت والدین باید هوش کودک خود را در زمینه‌های مختلفی مورد ارزیابی قرار دهند تا در نهایت مشخص شود که استعداد کودک در چه حوزه‌ای بیشتر است و طبق این استعداد برای آینده فرزند خود بهتر برنامه‌ریزی کنند.

اما بدون شک این سوال برای خانواده‌ها پیش می‌آید که چگونه می‌توان استعداد کودک را کشف کرد؟ از این رو در این بخش از مطلب قصد داریم در طی چندین راهکار به والدین کمک کنیم تا بتوانند استعدادهای فرزند خود را پیدا کنند.

به حرکات و رفتار کودک خود دقت کنید!

والدین در وهله اول باید برای استعدادیابی و مهارت‌سنجی کودک خود، رفتارهای او را تحت‌نظر قرار دهند تا ببینند که کودکشان می‌تواند چه کارهایی را بهتر انجام دهد، چرا که وقتی کودک بتواند کاری را از همان کودکی به‌خوبی انجام دهد، در آن زمینه مهارت بالایی دارد. در این مرحله می‌توان تا حدودی متوجه شد که کودک از چه استعداد و توانایی‌هایی برخوردار است.

استعدادیابی کودکان

اجازه دهید کودکتان علاقه واقعی خود را نشان دهد

اگر به کودک خود اجازه دهید که آزادانه علایق خود را دنبال کند، می‌توانید در مسیر استعدادیابی و مهارت‌سنجی، بیشترین کمک را به او بکنید. این مساله را فراموش نکنید که در بیشتر مواقع افراد در زمینه‌ای که به آن علاقه دارند، استعداد نیز دارند.

بنابراین شما فقط باید اجازه دهید کودکتان آزادانه به‌دنبال علایق خود برود و نباید کاری انجام دهید که در این مسیر اختلال ایجاد شود.

استعداد فرزندم

اجازه دهید فرزندتان اشتباه کند

خیلی از والدین این تصور را دارند که کودکشان هیچ وقت نباید اشتباه کند، اما این تفکر به‌شدت اشتباه است و اصلا چنین چیزی امکان‌پذیر نیست.

اگر این باور را در کودکی خود ایجاد کنید که نباید اشتباه کند، به‌طور ناخواسته استعدادهای او را خفه می‌کنید و شکوفایی استعداد را از او می‌گیرید.

وقتی کودک ترس داشته باشد، سراغ هیچ کار جدیدی نمی‌رود و این موجب می‌شود که استعدادها و مهارت‌های وی برای همیشه ناشناخته بماند.

بستر مناسب برای آشنایی کودک با فعالیت‌های متنوع را مهیا کنید

برای این که بتوانید به استعداد کودک خود پی ببرید، باید از همان سنین پایین، او را در کلاس‌های مختلف مثل آموزش زبان‌های خارجی، موسیقی، ورزش، نقاشی و دیگر کلاس‌ها ثبت‌نام کنید.

اجازه دهید فرزندتان فعالیت‌های مختلف را امتحان کند و در نهایت ببینید که بیشتر جذب کدام فعالیت می‌شود. برای مثال امکان دارد کودک شما در زمینه ورزشی علاقه نشان دهد، از این رو می‌توانید بیشتر در کلاس‌های ورزشی او را ثبت‌نام کنید تا در کنار شکوفایی بیشتر استعداد فرزند خود، از فواید آن نیز بهره ببرید.

شکوفایی استعداد

با اجبار، تنها استعداد کودک را خفه می‌کنید

کودک خود را به انجام کاری اجبار نکنید که در آن هیچ علاقه و استعدادی ندارد، برای مثال برخی از والدین، چون در سنین کودکی به حرفه خاصی علاقه داشته‌اند و به هر دلیلی در آن زمین موفق نشده‌اند، سعی می‌کنند بیشتر کودک را در آن جهت رشد دهند.

برای مثال دوست دارند، دخترشان نقاش خوبی شود و مدام او را در کلاس‌های نقاشی ثبت‌نام می‌کنند، این در حالی است که کودک اصلا به نقاشی علاقه‌ای ندارد و بیشتر به‌ شرکت در کلاس‌های ورزشی علاقه نشان می‌دهد.

پس هیچ وقت این موضوع را از خاطر نبرید که اجبار به‌هیچ عنوان اهرم خوبی برای کشف استعداد نیست، چرا که حتی می‌تواند استعدادهای پنهان کودک را نیز از بین ببرد.

برچسب زدن به کودک ممنوع

شما نباید به کودک خود برچسب بزنید، شاید برایتان این سوال پیش بیاید که برچسب زدن یعنی چه؟ همین که شما این باور را در کودک خود ایجاد کنید که در موضوع خاصی استعداد ندارد، یعنی دارید به او برچسب می‌زنید.

شما نباید طبق باورهای ذهنی و علایق خودتان با کودک رفتار کنید و باید اجازه دهید که کودک استعدادهای خود را پیدا کند. در این مسیر به هیچ عنوان از اصطلاح‌های منفی استفاده نکنید، چرا که همین صحبت‌ها می‌تواند مسیر زندگی فرزندتان را به کل تغییر دهد و لذت چشیدن موفقیت‌های بیشتر را از او سلب کند.

برای صحبت با کودک خود زمان بگذارید، چرا که کودک در بین صحبت‌هایش گاهی از کارهایی می‌گوید که خیلی علاقه زیادی به انجام آن‌ها دارد و همان‌طور که در بالاتر اشاره کردیم معمولا افراد در کارهایی که به انجام آن علاقه دارند، استعداد نیز دارند.

استعدادیابی فرزندان

انتظارات بالا از فرزند خود نداشته باشید

برخی از خانواده‌ها از فرزندان خود، انتظارات خیلی زیادی دارند، به‌طوری که دوست دارند کودک از همان ابتدا تمام کارها را به‌درستی انجام دهد، در چنین شرایطی کودک بسیار آسیب می‌بیند، چرا که اعتمادبه‌نفس او کاهش پیدا می‌کند.

کودک مدام با این باور همراه است که هیچ کاری را خوب انجام نمی‌دهد، پس سراغ انجام هیچ کاری نمی‌رود و دیگر نمی‌توان استعدادهای پنهان او را کشف کرد.

کودک خود را تشویق کنید

وقتی می‌بینید که کودکتان در زمینه خاصی تلاش می‌کند، به واسطه تلاشش برای او جایزه‌ای در نظر بگیرید. برای مثال فرزند شما به کارهای هنری علاقه دارد، می‌توانید برای او لوازم هنری بخرید و در یک کلاس مرتبط با این حوزه ثبت‌نام کنید. وقتی تلاش کودک خود را تحسین می‌کنید، زمینه لازم را برای شکوفایی استعدادهای وی مهیا می‌کنید.

استعدادیابی کودکان

همچنین درنظر گرفتن رفتار کودکان در طی بازی‌هایی که با هم‌سن و سال‌های خود انجام می‌دهند، می‌تواند تاثیر زیادی در استعدادیابی و مهارت‌سنجی بگذارد. به این صورت که می‌توانید دقت کنید که فرزندتان بیشتر ترجیح می‌دهد، چه نقشی را بازی کند و در چه بازی‌های مهارت بیشتری دارد؟

برای مثال اگر فرزند شما بیشتر به رهبری علاقه دارد، این می‌تواند نشانه استعداد او در مدیریت باشد. از طرفی می‌توان کاملا از رفتارهای او تعیین کرد که بیشتر به چه حوزه‌هایی علاقه نشان می‌دهد.

در حقیقت اگر هنگام بازی، رفتارهای کودک خود را زیرنظر قرار دهید، به‌راحتی می‌توانید استعدادهای کودک خود را پیدا کنید و از همان سنین کودکی مسیر روشنی را برای آینده او در نظر بگیرید.

سخن نهایی

بنابراین همان‌طور که دیدید در این مطلب سعی کردیم راهکارهایی را برای شناسایی استعدادها و مهارت‌های فرزندان توسط خانواده بیان کنیم. طبق تحقیقات، هوش و استعداد کودک تا قبل از سن 8 سالگی نمایان می‌شود و بعد از 8 سالگی بهترین سن برای استعدادیابی است.

با شناسایی استعدادهای کودک خود می‌توانید نقش موثر و مفیدی در آینده او داشته باشید و در آینده اثرات این کار را مشاهده کنید. البته خانواده، مشاور و آشنایان تنها بخشی از این مسیر استعدادیابی را برعهده دارد، چرا که استعدادیابی و مهارت‌سنجی یک موضوع کاملا تخصصی است.

از این رو برای شناسایی استعدادهای فرزند خود می‌توانید از پلتفرم هوشمند استعدادیابی شغلی بتاتیک استفاده کنید، این پلتفرم برای شناسایی استعدادها و مهارت‌های دانش آموزان مقطع هفتم به بعد بسیار مناسب است و میتوانید به کمک داده های این پلتفرم، هدایت تحصیلی و شغلی فرزندتون رو انجام دهید. همچنین آزمون‌های رایگان زیادی جهت شناسایی استعدادها و توانمندی های فرزنذانتان و حتی خودتان در سایت بتاتیک قرار گرفته است که هر فردی متناسب با هدفی که دارد می‌تواند آزمون موردنظر خود را انتخاب کند و از نتایج آزمون در جهت مثبت بهره ببرد.

پلتفرم هوشمند هدایت شغلی

AI-Powered Career Coach Platform

هر آنچه که برای موفقیت در مسیر شغلی به آن نیاز دارید، در این پلتفرم برای شما فراهم شده! فرقی نداره اول راه هستید یا میانه آن، فقط کافیه آستین بالا بزنید و شروع کنید!

درباره بتاتیک

بتاتیک یک پلتفرم هوشمند مهارت سنجی است که به کاربران و کسب و کارها کمک می کند تا با استفاده از تکنولوژی هوش مصنوعی، مهارت ها، توانایی ها، نقاط قوت و نقاط ضعف خود را به خوبی شناسایی کرده تا با کمترین زمان و بالاترین دقت، مسیر توسعه حرفه ای خود را در پیش بگیرند.

logo-samandehi