جذب کارآموز چه مزایا و معایبی برای سازمان ما دارد؟

کارآموز

این محتوا را به اشتراک بگذارید

پروسه جذب و به‌کارگیری کارآموزان اگر به شکل درستی انجام شود دارای مزایای زیادی برای کارآموزان و همچنین برای کارفرماها است. داشتن یک مکانیزم دقیق و قوی برای جذب و آموزش کارآموزان می‌تواند روند ساخت و پرورش و به‌کارگیری استعدادها و نیروهای مستعد را در یک سازمان تضمین نماید. کارآموزان معمولاً با دیدگاه‌های جدید و متفکرانه، خلاقیت زیاد و انگیزه بسیار بالا (ویژگی‌هایی که شاید نتوان هم‌زمان در یک کارمند تمام‌وقت و باسابقه پیدا کرد) نفسی تازه به محیط کار می‌آورند.در این مقاله نکات مثبت و منفی داشتن کارآموز در یک سازمان را با هم مرور کنیم پس اگر به این موضوع علاقه مند هستید با ما همراه باشید.

فهرست مطالب

مزایای جذب کارآموز

فواید داشتن کارآموز در سازمان، تنها به داشتن دستی اضافه که به ما در هنگام شلوغی و پیک کاری کمک کند نیست و می‌تواند بسیار بیشتر از چیزی که فکر می‌کنید باشد. این مزایا و فواید می تواند شامل موارد زیر باشد:

  1. ایده‌های جدید و نو
  2. جذب استعدادی تمام‌وقت و باانگیزه
  3. جوان و آشنا با تکنولوژی روز
  4. امکان تربیت و منتورینگ وی به شکل مدنظر
  5. گرفتن حس تعلق نسبت به سازمان (وفاداری بیشتر به سازمان)

1- ایده‌های جدید و نو

استخدام فردی خارج از چهارچوب‌های ساخته شده در سازمان می‌تواند تغییر شایانی در رویکرد کلی سیستم ما داشته باشد. شاید بپرسید چطور؟

یک کارآموز چطور می تواند همراه خودش ایده های جدید و نو داشته باشد!

فرد جدید با ورود خود به محیط ما، دائماً ایده‌های تازه‌ای به ذهنش خطور خواهد کرد و با افزودن کمی چاشنی خلاقیت به این ایده‌ها می‌توانیم تغییرات شگرفی در سیستم و سازمان پدیدآوریم که شاید قبل از آن حتی از امکان چنین تغییراتی آگاه نبودیم. کارآموزان معمولاً به دلیل سن کم خود (قابل‌ذکر است که همه کارآموزان جوان نیستند) دارای افق دیدی متفاوت نسبت به افراد باسابقه هستند و شاید همین افق دید جدید و متفاوت، راه‌حل یک مشکل قدیمی سازمان را برطرف کند.

2- جذب استعدادی تمام‌وقت و باانگیزه

طبق آمار انجمن ملی کارمندان و کارکنان امریکا، بیش از 70 درصد کارفرمایان درنهایت کارآموزان را جذب سازمان خود می‌کنند. کلید موفقیت و کسب بیشترین منفعت از این ماجرا زمانی اتفاق می‌افتد که بتوانیم با زیرساختی مناسب و تدوین برنامه‌ای منسجم، برنامه کارآموزی منظم و بی‌نقصی را تدوین کنیم تا امکان نگهداشت این استعدادهای باانگیزه و جوان را به طور تمام‌وقت داشته باشیم.

3- جوان و آشنا با تکنولوژی روز

با ورود به عصر تکنولوژی و گسترش یکباره مواردی همچون اینترنت و شبکه‌های اجتماعی، بسیاری از افرادی که قبل از این عصر،  وارد فضای کار شده بودند مجبور به یادگیری این موارد در حین کار خود شده تا بتوانند خود را با فضا و اقتضای به وجود آمده تطبیق دهند و به عبارتی همگام با تکنولوژی پیش بروند اما می‌دانیم که همگی موفق نبودند. از طرف دیگر، افراد جوانی که متولد این عصر هستند به شکل کامل تکنولوژی را درک کرده و نحوه کار با آن را به‌سادگی یاد می گیرند و می‌توانند سازمان را به سمت تکنولوژی محور شدن و ساده شدن مواردی همچون ارتباطات پیش ببرند.

4- امکان تربیت و منتورینگ به شکل مدنظر

همه ما با تنوع تجربیات کارکنان خود به دلیل دید باز و گسترده‌ای که به سازمان هدیه می‌کنند موافقیم اما هم‌زمان نیروهایی نیاز داریم که منطق و ایدئولوژی سازمانی و طرز فکر ما را نیز درک کرده تا کشتی سازمان بتواند یک‌صدا و بدون دغدغه به سمت هدف‌های خود حرکت کند.

چه کسی را بهتر از یک جوان باانگیزه که استعدادی خام تلقی می‌شود، می‌توان طبق اهداف سازمان تربیت کرد؟

منتورینگ و آموزش یک کارآموز به شکلی که بتواند در آینده یکی از نیروهای اصلی سازمان ما باشد یکی از مطمئن‌ترین راه‌ها برای تضمین کیفیت تیم و آینده سازمان است.

intership

5- گرفتن حس تعلق نسبت به سازمان (وفاداری بیشتر به سازمان)

تصور کنید یک فرد دوره کارآموزی فوق‌العاده‌ای در سازمان شما سپری کرده و به‌شدت به سیستم کاری شما علاقه‌مند شده است درنتیجه وی یکی از طرفداران پروپاقرص مجموعه شما خواهد شد و به شکلی کاملاً فعال شروع به تبلیغات و تعریف از شما خواهد کرد.

بگذارید آماری جذاب را با هم بررسی کنیم:

76% مشتریان به محتوای به اشتراک گذاشته شده توسط افراد نسبت به برندها بیشتر اعتماد دارند.

پیام‌های به اشتراک گذاشته شده از طرف کارکنان یک سازمان 561% بهتر به مخاطب منتقل می‌شوند. (نسبت به شبکه‌های مجازی خود سازمان)

سازمان‌هایی که به نیروهای خود اهمیت می‌دهند و برای این کار برنامه‌ای مدون و دقیق تنظیم کردند امکان جذب استعدادها به مجموعه خود را تا 58% بیشتر افزایش می‌دهند.

معایب جذب کارآموز

جذب و به‌کارگیری کارآموز نکات منفی متعددی نیز با خود به همراه دارد که در ادامه به بررسی آنها می‌پردازیم.

1- نداشتن تجربه

کارآموزان حتی اگر دارای سابقه تحصیلی در بهترین مراکز علمی باشند پارامتر بسیار مهمی به نام تجربه را ندارند. کمبود تجربه ممکن است منجر به انجام اشتباهاتی شود که می‌توانستیم به‌سادگی از آنها اجتناب کنیم؛ اشتباهاتی نظیر داشتن انگیزه و انرژی زیاد و به عهده گرفتن چندین کار به‌صورت هم‌زمان و نرسیدن به هیچ‌کدام، کمبود برخی از مهارت‌های مدیریتی و ارتباطی در محیط کار، نداشتن مهارت در مدیریت زمان و… ! مواردی که همه آنها با کارکردن تحت‌نظر یک مدیر خوب و باتجربه به‌سادگی رفع می‌شوند. باید در نظر داشت همان گونه که در ابتدا نداشتن تجربه نکته‌ای منفی تلقی می‌شود برای برخی می‌تواند نکته‌ای کاملاً مثبت باشد تا بتوان آنها را به‌گونه‌ای صحیح و برای داشتن یک مسیر شغلی عالی تربیت کرد.

2- نیاز به آموزش داشتن کارآموز

بسیار نامحتمل است که بتوان کارآموزی را یافت که تمامی موارد پایه‌ای موردنیاز برای موقعیت شغلی مدنظر را دارا باشد و فقط تجربه کار نداشته باشد.

آموزش پروسه‌ای دشوار و طولانی است اما آموزش یک کارآموز خوب می‌تواند به‌سادگی انجام شود. همیشه درصدی از آموزش افراد، در محیط و توسط دیگر کارکنان اتفاق افتاده اما درصد قابل‌توجهی از آموزش نیاز به داشتن یک برنامه مشخص و فردی باتجربه در این زمینه دارد. آموزش از طریق بسترهای آنلاین، با مسیری شخصی‌سازی‌شده، طبق شخصیت و توانایی‌های ابتدایی کارآموز و نیروی شما همیشه یکی از راه‌های آسان، سریع و مقرون‌به‌صرفه است.

3- دوره کوتاه کارآموزی

همان گونه که درصد زیادی از کارآموزان درنهایت جذب همان سازمان می‌شوند درصدی نیز پس از اتمام دوره کارآموزی، سازمان را ترک می‌کنند. این می‌تواند اندکی ما را در جذب و آموزش کارآموز دچار شک و تردید کند زیرا این پروسه وقت و انرژی زیادی از ما خواهد گرفت. پس بهتر است شرایط و پروسه کارآموزی را طوری تنظیم کنیم که حتی اگر کارآموزان ما به شکل تمام‌وقت به تیم ما اضافه نشدند دوره کارآموزی برای هردوطرف منفعت لازم را داشته باشد.

برای مثال آموزش کارآموزان می‌تواند قدرت مدیریت و سطح تعامل را در دیگر افراد تیم افزایش دهد.

به نظر شما جذب کارآموز و کمک به رشد و توسعه او چه مزایا و معایب دیگری می تواند برای سازمان ما داشته باشد؟ شما تا حالا کارآموزی جذب کرده اید؟

و یا اگر کار آموز هستید، کسب تجربه و توسعه مهارتی خودتون رو در چه سازمان هایی مفیدتر و بهتر میبینید؟

intership2

پلتفرم هوشمند هدایت شغلی

AI-Powered Career Coach Platform

هر آنچه که برای موفقیت در مسیر شغلی به آن نیاز دارید، در این پلتفرم برای شما فراهم شده! فرقی نداره اول راه هستید یا میانه آن، فقط کافیه آستین بالا بزنید و شروع کنید!

درباره بتاتیک

بتاتیک یک پلتفرم هوشمند مهارت سنجی است که به کاربران و کسب و کارها کمک می کند تا با استفاده از تکنولوژی هوش مصنوعی، مهارت ها، توانایی ها، نقاط قوت و نقاط ضعف خود را به خوبی شناسایی کرده تا با کمترین زمان و بالاترین دقت، مسیر توسعه حرفه ای خود را در پیش بگیرند.

logo-samandehi