چرا مهارت نرم، نیاز اصلی کسب وکارها در آینده است؟

مهارت نرم

این محتوا را به اشتراک بگذارید

یک نظرسنجی بین المللی نشان می دهد، از نظر مدیران کسب و کار و کارفرماها تا سال 2025، مهارت های نرم از جمله مهارت تفکر انتقادی، حل مسئله ، تاب آوری، هوش هیجانی و اجتماعی، خلاقیت و … در دسته مهارت های ضروری و بسیار مهم قرار خواهند گرفت. ( مرجع: Future of Jobs 2020 report)

اما علت این موضوع و تغییر رویکر از مهارت های سخت به سمت مهارت های نرم چیست؟ در این مقاله 3 علت اصلی این موضوع مهم را بررسی خواهیم کرد. اگر شما هم به دنبال توسعه مهارت های فردی خود هستید و یا اینکه مدیر یک کسب و کار هستید و به دنبال دلایلی ارزشمند جهت تغییر رویکرد خود می گردید این مقاله کوتاه را تا انتها بخوانید.

فهرست مطالب

1. مهارت های نرم، کارمندان را به روز نگه می دارد!

از آنجایی که فناوری با سرعت باورنکردنی در حال تغییر است، مهارت های سخت (مهارت های تخصصی هر حوزه) می توانند به سرعت تغییر کرده و از دور خارج شوند. از همین رو به گفته کارشناسان، سازمان ها زمانی می توانند موفقیت تیمی خود را تضمین کنند که افرادی با مهارت های نرم را استخدام کنند. با توجه به تحقیقات منتشر شده در دانشگاه هاروارد، بهترین راه برای اینکه سازمان شما داده محور تر و دیجیتالی تر شود، این است که روی کسانی که سازگارتر، کنجکاوتر و انعطاف پذیرتر هستند سرمایه گذاری کنید. از آنجایی که هیچکس نمی داند مهارت های سخت کلیدی آینده دقیقا چه خواهند بود، بهترین اقدام، سرمایه گذاری روی افرادی است که به احتمال زیاد آن ها را توسعه می دهند. شرکت های طراز اول و بزرگ جهانی مانند گوگل و آمازون نیز از جمله شرکت هایی هستند که به این موضوع پی برده و استراتژی مدیریت سرمایه های انسانی خود را به کلی تغییر داده اند. در طول سال‌ها، آن‌ها تاکید کرده‌اند که داشتن مهارت‌های نرم مانند یادگیری‌ چابک و حل مسئله، کلید موفقیت سازمان در چالش های مختلف خواهد بود.

مدیران منابع انسانی نیز همین احساس را دارند. مطابق با گزارش LinkedIn 2019 Global Talent Trends ، از آنجایی که تکنولوژی و سیستم های اتوماسیون، به طور پیوسته شرایط بازار کار را تغییر می‌دهند، 92 درصد از متخصصان و مدیران منابع انسانی موافق هستند که کارجو ها و کاندیدهایی که مهارت‌های نرم قوی تری دارند، می توانند گزینه های بهتری باشند. در واقع، 89 درصد از این متخصصان معتقد هستند که استخدام‌های بد معمولاً به دلیل مهارت‌های نرم ضعیف رخ داده است.

 از آنجایی که هیچکس نمی داند مهارت های سخت کلیدی آینده دقیقا چه خواهند بود، بهترین اقدام، سرمایه گذاری روی افرادی است که به احتمال زیاد آن ها را توسعه می دهند. 

2. هوش مصنوعی نمی تواند جایگزین مهارت های نرم شود!

در حالی که پیشرفت‌ها در هوش مصنوعی، رباتیک و یادگیری ماشین شرایط خودکار شدن را برای بسیاری از فعالیت های مختلف فراهم کرده است، اما ماشین‌ها هنوز فاقد مهارت‌های عاطفی، اجتماعی و همچنین مهارت‌های شناختی مانند حل مسئله، تفکر انتقادی، خلاقیت و غیره هستند. به همین دلیل از آنجایی که ماشین‌ها و هوش مصنوعی در چندین شغل جایگزین انسان می‌شوند، افرادی با مهارت‌هایی که فناوری نمی‌تواند جایگزین آنها شود همچنان در لیست نیازمندی شرکت ها و کسب و کارها خواهند بود.

بر اساس گزارش مک کینزی، مهارت های نرم به طور قابل توجهی در بازار کار مدرن مورد تقاضا هستند و تقاضا برای آنها تا سال 2030 به رشد خود ادامه خواهد داد. در این گزارش آمده است: «تقاضا برای مهارت‌های شناختی مانند خلاقیت، تفکر انتقادی، تصمیم‌گیری و حل مسائل پیچیده، تا سال 2030، 19 درصد در ایالات متحده و 14 درصد در اروپا افزایش خواهد یافت.» همچنین در این گزارش پیش‌بینی می شود که بین سال‌های 2016 تا 2030 تقاضا برای مهارت‌های هوش هیجانی و اجتماعی 26 درصد در ایالات متحده و 22 درصد در اروپا رشد داشته باشد.

در آینده، صرفا مشاغلی در لیست نیازمندی های کسب و کارها خواهد بود که فناوری نمی تواند جایگزین آن شود!

3. مهارت های سخت بدون مهارت های نرم، کارایی نخواهند داشت!

افراد می‌توانند تمام مهارت‌های سخت مورد نیاز برای اجرای پروژه‌ها در محل کار را داشته باشند، اما اگر توانایی درک اینکه مشتری یا سهامداران از این پروژه‌ها چه می‌خواهند یا توانایی برقراری ارتباط با اعضای تیم و ایجاد انگیزه برای اجرای این پروژه‌ها را نداشته باشند (که همگی به مهارت‌های نرم نیاز دارند) هر آنچه تلاش کنند ممکن است نیازهای مشتریان و یا ذینفعان را برآورده نکند و پروژه به شکست ختم شود. بنابراین، نیاز توسعه‌ دهندگان نرم‌افزار صرفاً به دانستن نحوه کدنویسی محدود نمی شود، بلکه باید هوش تجاری داشته باشند تا بفهمند مشتریان (اغلب با پیشینه‌های جغرافیایی و فرهنگی مختلف) می‌خواهند چه کاری انجام دهند تا بتوانند به ساختن آنچه واقعاً برای آنها مفید است کمک کنند. به طور مشابه، نیاز مدیران فروش و بازاریابی نیز تنها به دانستن نحوه فروش محصول یا خدمات محدود نمی شود، بلکه باید مهارت های ارتباطی و بین فردی خوبی داشته باشند تا بتوانند به خوبی با مشتریان بالقوه خود ارتباط برقرار کنند. موضوع مهم دیگر اینکه داشتن مدرک یا گواهینامه یک مهارت، تضمینی برای موفقیت یک مدیر نیست، بلکه مدیران موفق کسانی هستند که می دانند چگونه اعضای تیم خود را بکار گیرند و به آن ها انگیزه دهند.

اگر توانایی درک اینکه مشتری یا سهامداران از یک پروژه‌ها چه می‌خواهند یا توانایی برقراری ارتباط موثر با سایر اعضای تیم را داشته باشد، مهارت های تخصصی شما، هیچ کارایی نخواهند داشت!

چگونه مهارت های نرم کارمندان خود را ارزیابی کنیم؟

اولین قدم، ارزیابی و شناخت نقاط قوت و ضعف هر یک از کارمندان سازمان است تا بتوانید پس از یک برنامه ریزی و مشخص کردن اولویت ها، برنامه آموزشی و توسعه مهارتی کارمندان را پایه ریزی کنید. قطعا اگر نیروهای سازمانتان متوجه شوند که توسعه مهارتی و فردی آن ها یکی از دغدغه های اصلی شما است به طرز قابل توجهی انگیزه پیدا کرده و حس پویایی و توانا شدن به جریان پروژه های شما تزریق خواهد شد. در نتیجه توسعه سرمایه های انسانی در سازمان می تواند یکی از قدم های اصلی و تاثیر گذار در پیشبرد اهداف و برند کارفرمایی باشد.

نکته قابل توجه در این بین، این است که پس از توسعه مهارت های نرم کارمندان می توانید نیاز سازمان خود را در حوزه های تخصصی و مهارت های سخت نیز ارزیابی کنید و با توجه به قابلیت ها و توانایی نیروهای سازمانتان، برنامه ی آموزشی و توسعه مهارتی هر کارمند را به صورت شخصی سازی شده طراحی کنید تا بتوانید نتیجه مطلوب خود را با سرعت بیشتری دریافت کنید.

اگر نمی دانید چطور و از چه مسیری ارزیابی کارمندان خود را انجام دهید می توانید از خدمات بتاتیک استفاده کنید! کافی است وارد پنل کسب و کار شوید و اطلاعات خود را ثبت کنید، سپس مهارت هایی که نیاز به ارزیابی در سازمان خود میبینید را انتخاب می کنید و مابقی کارها را بتاتیک برای شما انجام خواهد داد..

پلتفرم هوشمند هدایت شغلی

AI-Powered Career Coach Platform

هر آنچه که برای موفقیت در مسیر شغلی به آن نیاز دارید، در این پلتفرم برای شما فراهم شده! فرقی نداره اول راه هستید یا میانه آن، فقط کافیه آستین بالا بزنید و شروع کنید!

درباره بتاتیک

بتاتیک یک پلتفرم هوشمند مهارت سنجی است که به کاربران و کسب و کارها کمک می کند تا با استفاده از تکنولوژی هوش مصنوعی، مهارت ها، توانایی ها، نقاط قوت و نقاط ضعف خود را به خوبی شناسایی کرده تا با کمترین زمان و بالاترین دقت، مسیر توسعه حرفه ای خود را در پیش بگیرند.

logo-samandehi